surga cinta

Monday, 17 October 2011

kasih sayang,.

[Design] Keindahan Islam Berasaskan Kasih Sayang

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Kasihanilah mereka yang berada di bumi nescaya kamu akan dikasihi oleh mereka yang tinggal di langit". (Riwayat at-Tabrani)
Islam Mementingkan Kasih Sayang
1. Kasih sayang adalah satu sifat yang terpuji yang amat digalakkan bagi setiap individu Muslim.

2. Belaian dan layanan yang mesra akan melahirkan suasana yang mesra, harmoni dan tenang dalam kehidupan. Oleh itu Islam amat menekankan tentang pentingnya nilai kasih sayang dalam sistem kekeluargaan dan juga kehidupan bermasyarakat.

3. Antara tumpuan (bentuk) kasih sayang itu adalah:

i. Ucapan dan kata-kata yang menggunakan perkataan yang manis dan bersopan.
ii. Melalui sentuhan yang lemah lembut.
iii. Melalui pujukan, pujian, penghargaan dan senyuman.

4. Apabila ditinjau tentang kehidupan masyarakat hari ini ternyata punca perpecahan yang berlaku ialah kerana kurangnya semangat kasih sayang dalam pergaulan mereka. Akibatnya mudahlah musuh Islam menyebarkan pelbagai hasutan dan propaganda agar umat Islam terus berpecah dan bertelingkah sesama sendiri yang akhirnya membawa kepada kejatuhan umat.
قُل لِّمَن مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ قُل لِلّهِ كَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لاَ رَيْبَ فِيهِ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ
Katakanlah: ""Kepunyaan siapakah apa yang ada di langit dan di bumi?""Katakanlah: "Kepunyaan Allah"". Dia telah menetapkan atas diri-Nya kasih sayang. Dia sungguh-sungguh akan menghimpun kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan terhadapnya. Orang-orang yang merugikan dirinya, mereka itu tidak beriman
( Surah Al-An'am 6 : Ayat 12)

penawar hati yg kecewa,..

Mengubati Hati Yang Terluka

Pelbagai perkara berlaku dalam kehidupan seharian kita. Ada ketikanya, hati kita terluka kerana disakiti oleh orang lain atau suasana.
Beberapa cara boleh kita amalkan untuk mengubati hati yang terluka. Keberkesanannya bergantung kepada diri anda, namun berikut adalah cara yang sering dikongsia oleh pakar.
1. Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit
Bunyinya senang nak dibuat, tapi perlu diaplikasi berterusan. Mengaku saja anda sering merasa sedih sebab banyak kali mengingat kenangan pahit atau selalu kembali ke memori silam yang lalu, betul tak? Kita kena cut connection feeling kita dengan emosi yang lalu.
Mulai hari ini, tekad untuk melupakan semua itu, selupa yang mungkin, kasi kosong abis! Bulatkan azam untuk fokus kepada masa depan anda, cita-cita, keluarga, kerjaya, kewangan, keilmuan dan rakan-rakan. Anda takkan dapat melupakan kesemua memori pahit sekaligus, tapi lakukan step by step dengan mengalihkan perhatian anda kepada perkara lain. Proses ini mengambil masa, tapi ia boleh dipercepatkan dengan disiplin diri.
2. Buang Sikap Risau
Ada dua kesan dari sikap risau ni, pertama ia menarik nasib tak baik, masalah dan musibah - tanpa anda pinta.
Kedua, memberi kesan buruk pada kesihatan anda dari segi fizikal dan mental.
Risau membuat anda selalu menjadi sedih dan kecewa. Untuk buang sikap risau, belajar untuk bertenang dan latih diri anda mengawal emosi.
3. Belajar Rajin Bersyukur
Ucap syukur atas kesemua yang anda ada, apa saja! Misalnya, ucap syukur kerana Anda masih ada 5 deria yang lengkap; anda boleh melihat dan menarik nafas tiap kali bangun tidur, anda ada kawan rapat yang memahami anda dan anda mempunya handphone kesayangan anda. Ucap syukur seikhlas hati, sebanyak yang mungkin, seikhlas mungkin hingga rasa syukur tu meresap jauh ke dalam diri. Buat banyak kali dalam sehari.
4. Belajar Menjadi Pemaaf
Sikap pemaaf dapat membersihkan hati dari perasaan negatif dan emosi-emosi negatif. Seterusnya, meneutralkan gelombang fikiran negatif yang melekat bersarang di minda. Ketahuilah, anda selalu rasa sedih dan kecewa kerana anda tidak memaafkan kesalahan diri anda di masa lalu ataupun anda tidak memaafkan kesalahan orang lain tehadap diri anda satu ketika dulu. Belajar menjadi pemaaf dan menghapus semua ini lalu menarik ketenangan datang pada diri anda.
5. Ketawa, ketawa dan terus ketawa
Ketawa bukan dibuat-buat, tapi biar ketawa yang benar-benar menggembirakan anda serta menjadikan anda girang. Tonton video yang lucu, baca cerita yang lucu, dekatkan diri anda dengan rakan-rakan yang lucu serta cari "funny side" dalam setiap situasi; agar anda boleh ketawa secara automatik. Ketawa dapat menghilangkan sedih. Buat apa layan kecewa sedangkan anda boleh ketawa? Come on...
6. Ubah Fikiran
Kita tak boleh merubah situasi yang boleh membuat kita kecewa, sedih dan murung. Tapi, kita boleh merubah fikiran kita dan apa yang kita fikirkan tentang situasi-situasi tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari disebalik mendungnya awan.
Walaupun perkara tidak berpihak kepada anda, cari cara bagaimana anda boleh jumpa nilai-nilai positif di dalamnya.
Fikir yang baik-baik saja, kerana ia memberi keuntungan jangka masa panjang.
Rezeki anda murah dan segala yang baik-baik datang sendiri pada anda. Anda menjadi apa yang anda selalu fikirkan. Buat apa fikir yang buruk sedangkan anda boleh tarik semua yang baik-baik?
Fikir yang buruk, Anda dapat yang buruk jawapnya. Ini hukum alam dinamakan hukum sebab dan akibat.
7. Hati Mesti 'Keras'
Bukan keras sembarangan, maksudnya kekerasan hati, kesabaran yang tinggi, pandai mengawal emosi dan menerima hakikat dengan hati terbuka. Allah menurunkan musibah, permasalahan dan macam-macam lagi bukan sekadar dugaan, tapi balasan pada perbuatan-perbuatan anda di masa lalu. Buat baik, dibalas baik, begitu juga sebaliknya.
Cuba ingat balik kejahatan kecil yang anda lakukan pada orang lain, mungkin ada walau anda tak sedar. Itulah perlunya kita bersikap baik dan berfikir yang baik-baik pada semua orang, benda, perkara, situasi dan keadaan. Sebelum masuk tidur, set minda untuk jadi ceria pada keesokan harinya.
Lafazkan dengan nada berbisik. Relaks, jangan terlalu mendesak diri.
Selepas bangun tidur, katakan pada diri ini adalah hari yang baru untuk Anda.
Tekadkan diri untuk menjadikan hari yang baru tu hari yang baik, sungguh baik, sebaik yang mungkin dari hari yang sebelumnya.

Saturday, 1 October 2011

sulit di hati,.

saya sayangkn awak,.. tolong jangan tinggalkan saya,....

hai, awak,..
sy tringat mase kite mule2 knal,..
mase 2 awk smbng ngan sy,.
sy tringat yg sy pnah sruh kwan sy mntak no fon awk,..
tpiew awk xnk bgiew,..
awk kate klau laky sjati mntak lah sndiri,.
sy segan nk mntk,.
tpiew mase 2 sy suke kn awk,..
sy xthu nk buat ape utk dptkan awk,.
suatu hri sy on9 fb sy,..
sy cari fb awk,.
sy jmpew fb awk,..
sy pun add awk,..
sminggu lpas sy add awk,..
sy on9 smule,..
sy jarang on9,..
sy bukan tngok bnyak owg add sy dan ad bnyak cmment,..
dlm bnyak2 cmment 2 sy trprasan cmment awk,..
awk kate yg awk nk no fon sy,..
awk siap bgie no fon awk,.
sy pun  dgn prasaan gmbira dn cnta sy trhadap awk,..
sy ksik no sy,..
suatu hari mase sy ikot rombongan ke melaka,
sy try mcj awk,..
lpas lame kite mcj,..
sy ingat nk luahkan prasaan sy kt awk,.
pde mule nyew sy malu nk luahkan,..
akhirnye sy luahkan juga,..
dn sy ajak awk cple,.
awk trkejut dn awk tnyew btol kew yg sy nk cple ngan awk,..
sy ckp btol,..
awk trime sy sbgai bf awk,..
dn awk ckp kt sy,..
yg awk baru fist time cple,..
sy pun brjnji ngan awk yg sy xkn prmainkan cnta awk,..
sy xkn tnggalkan awk,..
sy akn jage awk smpai bile2,..
tpiew sy xbgiew thu awk yg sy ad skit paru-paru,..
sy xnk awk sdey,..
sy rhsiakn bndew 2 kt awk,..
slepas 2 bulan kite cple sy ajak awk kuar jlan,..
sy bwak awk kt tmpat yg slalau sy prgiew utk lpaskan tension,..
awk kate tmpat 2 lawa dn romentik,..
sy syum bile awk ckp mcm 2,..
sy pun ckp face to face kt awk yg sy syg awk,..
awk pun blas smule dgn syumman awk,..
dn awk plok sy dn lalu brkate,..
awk pun syg sy,..
slpas lame brbual,..
sy pun hntar awk pulang kew rumah,..
lpas 2 sy tros balek umah,..
dlam prjalanan nk blek umah sy,.. 
tibe dada sy skit,..
kplew sy mule pning,..
sy trhoyong-hayang bwak moto,..
tibe sy xsdarkn diri dn pnsan,..
sy pon kmlangan,..
sy cedera kt kplew,..
sy koma,..
awk dtg mlawat sy,...
tpiew syg mse 2 sy xsdarkn diri agiew,..
mak sy bgiew tahu kt awk yg sy ad skit paru2,.
awk trkejut dn sdey,..
 mak sy pujuk awk spaye jngan sdey,..
mak sy sruh awk brdoa kt Allah spaye sy slamat,..
sdah hampir 3mnggu sy xsdarkn diri,..
doktor pun cube priksa sy utk kalie kew dua,..
dn dokte sah kan yg sy sdah tiada lgiew,..
awk dn ibu sy nangis,..
sy mtk maaf sy xbrniat nk buat awk nangis,..
sy xsmpat nk bgiew tahu awk yg sy nk hdup ngan awk,..
sy nk brumah tngga ngan awk,.. 
sy nk jage awk dn anak kitew,..
tpiew telambat sy dah xdew agiew,..
maafkn sy,..
sy hrap awk akn cari pganti utk sy,..
utk jage awk,..
sy nk awk gmbire,..
doakn sy slamat kt sane,..
jngan tngisi atas kpergian sy,..
sy syg awk sngat2,..


aeman - buatmu ibu (lirik)

saya sayang ibu

KALAU SAYANG IBU, BACA LA..TAK LAMA PUN, 5 MINIT JE..

Orang kata aku lahir dari perut mak... (Bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku.... Mak...
... ... Bila lapar, yang suapkan aku.... Mak..
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. Mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Bila bangun tidur, aku cari.... Mak...
Bila nangis, orang pertama yang datang .... Mak...
Bila nak bermanja, aku dekati....... Mak..
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.. Mak..
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.. Mak..
Bila nakal, yang memarahi aku.... Mak..
Bila merajuk, yang memujukku cuma... Mak..
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... Mak..
Bila takut, yang tenangkan aku.... Mak...
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... Mak..
Aku selalu teringatkan ..... Mak..
Bila sedih, aku mesti talipon... Mak..
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu... Mak..
Bila bengang.. aku suka luah pada.. Mak..
Bila takut, aku selalu panggil... "Mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah.... Mak..
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... Mak..
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... Mak..
Bila ada masalah, yang paling risau.... Mak..
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Mak..
Yang selalu masak makanan kegemaranku.... Mak..
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... Mak..
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... Mak..
Yang selalu berleter kat aku... Mak..
Yang selalu puji aku.... Mak..
Yang selalu nasihat aku...... Mak..
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... Mak..
Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari.... Pasanganku..
Bila sedih, aku cari..... Mak..
Bila berjaya, aku ceritakan pada.... Pasanganku..
Bila gagal, aku ceritakan pada.... Mak..
Bila bahagia, aku peluk erat....Pasanganku..
Bila berduka, aku peluk erat.... Emakku..
Bila nak bercuti, aku bawa.... Pasanganku..
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... Mak..
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada Pasanganku..
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
Selalu... Aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila.... Aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak..
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?

"Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya..........

Tapi kalau mak sudah tiada..... .....

"MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....!!"

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya......
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya......
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00

2) Tolong jaga adik : RM4..00

3) Tolong buang sampah : RM1.00

4) Tolong kemas bilik : RM2.00

5) Tolong siram bunga : RM3.00

6) Tolong sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

Jika kamu menyayangi ibumu, "Share" kanlah Status ini kepada sahabat- sahabat anda di Facebook anda.. (sedih aku baca kisah ini,,) :'(

Ingat Yer..
Jgn Lpe Kat Mak Anda Smue..
Umi ke Mama ke.. smue same je la.. :)

Monday, 15 August 2011

10 TANDA ANDA SUKA SESEORANG :

10 TANDA ANDA SUKA SESEORANG :

spuluh : rasa malu bila bercakap dgn dia
smbilan :anda prasan anda trsenyum bila brcakap dngannya
lapan :kalau terlihat dia, tak nmpk orang laen
...enam :sentiasa teringat dia
lima :happy bila bercakap dengannya
empat :akan cuba sedaya upaya untuk berhubung dengannya
tiga :apabila terbaca post ini, anda teringatkan dia
dua :sedang asyik memikirkannya sampai tak perasan num tujuh tak ada dalam senarai
satu :anda tergelak lepas check memang tak ada
hahahaa

Friday, 12 August 2011

doa untuk semua calon PMR

ya allah ya tuhan kami,
limpahkanlah rahmat dan hidayah ke atas semua calon PMR,
jadikanlah kami insan yang cermelang, dari segi fizikal dan mental,
peliharalah kami di dalam jagaan mu,
dan perkukuhkanlah iman di dalam diri kami dan taat dan taqwa akan suruhan mu,
kurniakanlah kami kejayaan di dunia serta akhirat,
serta berikanlah kami ketenangan dalam menghadapi peperiksaan ini,
berikanlah kami keputusan cermelang 8A dan 9A dalam peperiksaan ini,
amin ya rabbal alamin,..